Maak weer tijd voor.... | ENJOY! The Good Life

Maak weer tijd voor….

Ik weet niet hoe het met jullie zit maar ik verbaas mij steeds meer over de wereld om mij heen. In mijn ogen is de wereld steeds onpersoonlijker en vrijblijvender geworden en interesseren wij ons steeds minder voor elkaar. We hebben het druk, vergeten te genieten en langzaam maar zeker raken we onszelf en onze omgeving stukje bij beetje kwijt. Ikzelf ben inmiddels ook met dit virus besmet en dat maakt mij niet happy. Daarom een lijst met 12 aandachtspunten die ons jachtige leven een stukje leuker zouden kunnen maken.

1. Handgeschreven.

Hoe handig en makkelijk het ook is om digitaal te communiceren, het is en blijft een beetje onpersoonlijk. Het mist bezieling. Je kunt je lief of je kind natuurlijk een appje sturen om te zeggen hoeveel je van hem of haar houdt maar hoe leuk is het om een klein handgeschreven briefje met “Ik vind je lief” in een jaszak te verstoppen, op iemands nachtkastje achter te laten of tussen de bammen in de broodtrommel van je kind. Die paar woordjes zeggen zoveel. En wedden dat zo’n briefje nog heel lang gekoesterd wordt. Ik heb nog steeds de briefjes van liefjes en de krabbels van mijn kinderen die ik dan op mijn hoofdkussen vond als ik naar bed ging. Zij bezorgen mij nog steeds een glimlach als ik ze lees.

2. Denk even na voordat je antwoord.

In een tijd van Whatsapp, Messenger etc. wordt van ons verwacht dat we altijd maar meteen reageren. Maar soms is het beter om een vraag even te laten bezinken voordat je antwoord geeft omdat communicatie via deze media nogal eens verkeerd aan kan komen. Neem de tijd om te antwoorden. Persoonlijk neem ik wel de tijd om een WhatsApp bericht te laten bezinken maar vergeet vervolgens terug te teksten.

3. Neem de tijd.

We kunnen een voorbeeld nemen uit het verleden. De meeste van ons herinneren ons nog wel dat we ’s middags even rustig gingen zitten voor een kopje thee uit school. Of wat dacht je van culturen die genieten van een siësta of zomaar zonder doel met elkaar op een bankje zitten te chit-chatten. Gewoon even genieten van de tijd die je voor jezelf of elkaar neemt. Even niets moeten.

Er waren tijden dat ook ik riep dat alleen huisvrouwen daar tijd voor hebben. Onzin natuurlijk! Het is belangrijk om in ons jachtige leven rustmomenten te nemen. En dat kán! Als je het zelf maar belangrijk genoeg vindt.

Iedereen moet eten. Dus waarom niet een speciaal moment maken van de maaltijd in plaats van opzien tegen het feit dat het weer tijd kost en het hap slik weg is. Ik kook als ik klaar ben met mijn werk en laat mij niet leiden door een vaste tijd dat het eten op tafel moet staan. Dat betekend dat het soms zomaar 19.30 uur is voordat wij aan tafel gaan. Als iemand daar problemen mee heeft…. Feel free to cook your meal.

Graag wil ik in alle rust de maaltijd bereiden en mij niet opgejaagd voelen door het één of ander. Lekker glaasje (rode) wijn erbij, de tv op de achtergrond aan en genieten van het bereiden van de maaltijd. Ondertussen wordt de tafel gedekt door een pubers die daar helemaal geen zin in heeft. Als het klaar is gaan we aan tafel en nemen alle rust en tijd om rustig te eten. De televisie gaat uit en de telefoons van tafel. En als de maagvulling enigszins in het straatje van de pubers komt kan het zomaar heel gezellig aan tafel zijn.

Mijn stress en weerstand zit hem in het boodschappen doen. Vraag mij niet waarom maar hier heb ik een gruwelijke hekel aan. Dat komt misschien ook omdat wij geen fijne supermarkt hebben zoals een Albert Heijn of een Marqt of iets dergelijks waar je lekker kunt struinen en geïnspireerd kunt raken van lekkere spullen die ze verkopen.

5. Kleed je aan.

Deze is helemaal voor mij van toepassing. Herkenbaar voor collega bloggers en mensen die thuiswerken. Als je de deur niet uit hoeft vergeet ik vaak om mijzelf aan te kleden. En zo gebeurt het regelmatig dat ik al riekend diep in de middag nog in ochtendgewaad achter mijn MacBook zit. Dat is niet handig als er iemand onverwachts langskomt, als je dagelijks wilt bewegen in de buitenlucht of voor de productiviteit in het algemeen. Het geeft je toch het gevoel dat je ziek bent. Dus ‘get up and get dressed’. Hoewel ik mijn beste stukjes ’s ochtends in bed tik als ik weer terug duik nadat ik de damespuber de deur uitgewerkt heb.

6. Bel iemand.

Ook zoiets dat bijna taboe aan het worden is. Iemand een belletje geven. Zonder reden. Gewoon even hallo zeggen en vragen hoe het met iemand gaat. Ik durf dat niet meer. Bellen is namelijk ‘not done’ geworden. En hoe heerlijk was dat vroegâh om zomaar een uur, of soms zelfs veel langer, in de ruimte te kletsen met je vriendin. Het gros van mijn contacten neemt de telefoon niet eens op als je ze probeert te bellen. Zelf vind ik het leuk om gebeld te worden maar niemand doet dat nog. De enige die nog belt is de callcenter medewerker om mij een nieuwe energieleverancier of internetprovider aan te lullen. Kijk…. op dat soort belletjes zit ik dus niet te wachten!

7. Quality time met je kids.

Tijd doorbrengen met je kinderen. We zijn zo druk dat we ons dat regelmatig voornemen maar aan het eind van de dag beseffen dat zelfs dat verhaaltje voor het slapengaan er weer eens bij in geschoten is. Wij zijn druk, druk en de kids zijn vooral bezet door het vierkante scherm. Welke dan ook….. Dat vinden papa en mama stiekem wel heel weg makkelijk. Geen gezeur…. Maar neem eens écht de tijd om iets met hun te doen. Al is het maar heel even. Speel een potje “Mens erger je niet”, teken elkaars portret, lak elkaars nagels of neem samen een maskertje, was samen de auto (ook nog nuttig), kijk een aflevering “Modern Family”, whatever.

Vraag eens aan je kind…. Wat zou je willen als ik elke dag een kwartiertje echt tijd voor je nam? Ik vroeg het mijn pubers ook….. Antwoord: samen Netflixen, toch dat kopje thee met véél chocolade of gewoon even kletsen. Enne….cliché maar waar, voor je het weet zijn ze groot!

8. Plan iets.

Maak plannen om iets te doen. Het liefst met iemand anders. Iets simpels als een wandeling, een etentje of misschien wel die geweldige reis naar Argentinië. Zo heb je altijd iets om naar uit te kijken. Plan ook weer niet alles ramvol. Houd altijd tijd voor jezelf en het onverwachtse.

9. Neem de tijd voor een ander.

Zorg dat de mensen die er toe doen in je leven onvoorwaardelijk op jouw tijd kunnen rekenen en je ook echt tijd met elkaar doorbrengt. We zijn snel geneigd om af en toe een digitaal berichtje te sturen waarvan de frequentie in de loop de tijd steeds meer afzwakt want hé…. wij zijn druk, druk…. Zorg dat je elkaar fysiek ziet om elkaar goed in de ogen te kijken,  iemands gezichtsuitdrukking kan zien of elkaar gewoon eens een knuffel te geven. Er écht voor elkaar zijn en niet even tussen de bedrijven door. Al is het maar één keer per jaar. Je zult zien hoeveel ‘positive vibes’ je dat oplevert. Ik heb mij voorgenomen daar zelf ook meer het initiatief in te nemen en niet af te wachten tot een ander daarmee komt.

10. Zeg het met eten.

Vier het leven met lang tafelen. Organiseer een etentje, laat desnoods iedereen iets meenemen. Hoe leuk is het je tafel te dekken met dat mooie servies dat maar in de kast staat te verstoffen, lekkere wijn uit te zoeken voor bij het eten, een playlist samen te stellen passend bij een eventueel thema….. Mijn waardevolle momenten zijn vaak de gesprekken die tijdens deze etentjes gevoerd worden. Het komt er de laatste tijd steeds minder van omdat ieders agenda volgepland staat met afspraken en probeer maar eens een afspraak met meerdere mensen te maken. Dat is een onmogelijke opgave. Ik ga binnenkort toch maar weer eens een poging wagen…..

11. Therapeutisch.

Je huis schoonmaken schijnt voor veel mensen heel bevredigend te zijn. Voor mij niet. Ik vind het vooral heel bevredigend als dat voor mij gedaan word. Maar klusjes als de was opvouwen of het bed opmaken vind ik best therapeutisch. Ik kan mijn gedachten dan heerlijk de vrije loop laten gaan. Koop, als je huis weer netjes is, een bloemetje voor jezelf. Wedden dat je daar blij van wordt?

12. Gezondheid.

Je gezondheid voor alles. Dit vergeten we nogal eens door alle hectiek. Luister goed naar je lichaam en zorg voor ontspanning. Zeker als je met behoorlijk wat stress te dealen hebt. Neem je rust momenten gedurende de dag. Relax dan en geniet er ook van. Als je de gelegenheid hebt neem dat een powernap, mediteer of ga gewoon even domweg voor je uit staren. Nee, je bent niet lui, oud of saai. Het is heel gezond en geniet ervan. Bij mij schiet naptime de laatste tijd er ook regelmatig bij in. En terwijl ik dit schrijf besef ik mij dat ik mij daardoor een stuk minder goed voel. Ik ben gejaagd, snel geïrriteerd en mijn batterij is leeg aan het eind van de dag.

 

 

 

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.