powernap ordner

Middagdutjes zijn voor baby’s, bejaarden en heel luie mensen…..  Maar is dat wel zo????

Zo’n zeven jaar geleden ….. dit gaat een lang verhaal worden….begaf mijn hart het van het één op het andere moment. Na twee zware hartinfarcten, dottersessies en een gezellige rits stents in mijn aderen bleef ik achter met een zwaar beschadigd hart. Een flink deel van mijn hart houdt het voor goed voor gezien en ik blijf voor de rest van mijn leven opgezadeld met een falend hart. Als alleenstaande moeder met twee jonge kinderen en een toekomstverwachting die niet al te rooskleurig geschetst werd reden genoeg om in de put te raken. Wat natuurlijk ook gebeurde…..

Maar een moeder moet altijd door. En ik ging op het internet speuren en sloot mij aan bij diverse lotgenotengroepen, patiëntenverenigingen, de Hartstichting en wat al niet meer. Het enige dat het mij uiteindelijk opleverde was dat ik nog verder in de put raakte door alle dramatische verhalen van anderen. Hier moest ik het duidelijk niet zoeken….. Gelukkig kwam ik via via in contact met een geweldige vrouw. Een vrouw die ook getroffen is door hartfalen maar die nog prima van het leven geniet. We hebben een uur met elkaar via de telefoon gesproken en ik werd geraakt door deze spontane en positieve vrouw. Zij gaf mij de kracht waar ik naar op zoek was en gaf mij een geweldige tip die ik nog dagelijks ter harte neem (mooie woordspeling). Haar tip: doe een middagdutje.

zweden naptime

Elke dag een uurtje nappen en je kunt er weer tegenaan.

Met een falend hart ben je eigenlijk constant moe en persoonlijk heb ik altijd het gevoel of ik een marathon gelopen heb. Niet dat ik dat ooit gedaan heb maar het gevoel van uitputting dat ik voel moet vergelijkbaar zijn. Ik heb de tip dan ook gelijk in praktijk gebracht. Van 10 tot 11 ging ik even in bed en ’s middags van 14 tot 16 ging ik weer even slapen. Kleren uit, gordijnen dicht en onder de dons. Ik merkte gelijk dat ik mij stukken beter voelde en dat de uren dat ik wel ‘op’ was ook echt iets kon gaan doen. Eerst een kleine wandeling, iets later eens een terrasje pakken en weer wat later eens op visite. Met de dag werd ik sterker en sterker en nu na al die jaren hoef ik gelukkig niet meer twee keer per dag onder de wol maar ga ik nog altijd elke dag een uurtje naar bed. Ik zeg tegenwoordig niet meer dat ik ga rusten want ik heb mijn middagdutje ingeruild voor een powernap. Die powernap is voor mij echt een wondermiddel. Het houd mij op de been en zorgt ervoor dat ik ook nog eens van het leven kan genieten. Het geeft mij net dat beetje energie om mij de dag door te trekken.

powernap

Powernap, goed voor iedereen!

Maar wat blijkt…. die powernap is niet alleen voor mij goed maar ook voor jou! Voor ‘gewone’, gezonde mensen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een middagdutje heel goed is voor de productiviteit, creativiteit, het hart en geheugen. Bam! ik ben gewoon HOT met mijn powernap. Niks truttig, zielig, fragiel…. het is nu bewezen. Ik ben goed bezig 🙂

Overdag slapen geeft je productiviteit en creativiteit een enorme boost…. Maak dat je baas maar eens wijs! 😉

Wist je….. dat op het hoofdkantoor van Google in Amsterdam zelfs bedden staan voor middagdutjes/powernapjes om de creativiteit en productiviteit te verhogen. Voor de gemiddelde Nederlander zal een middagdutje lastig worden maar veel mensen werken parttime of thuis. Maar als het kan nemen we er simpelweg de tijd niet voor. Want dat is zonde van de tijd en we moeten zoveel. Nee…… gewoon tijd maken! Want het levert je meer tijd op.

En wat dacht je van Zuid-Europeanen? Die houden allemaal siësta in de middag. Lekker en uitgebreid eten en dan even een klein uiltje knappen. Oké, het weer speelt daar ook mee maar ook als het regent ligt het leven in het zuiden tussen 12 en 15 stil.

nap time

Hoe lang mag een powernap duren.

Een echte powernap is eigenlijk maar heel kort. Zo’n 12-15 minuten en je bent weer zo fit als een hoentje. Heb je de luxe om iets langer te liggen….. Tussen de 45 en 60 minuten nappen zet je geheugen weer op scherp en geeft ruimte voor creativiteit. Een powernap is niet effectief om je slaaptekort in te halen omdat naps en echt nachtrust een niet te vergelijken slaapproces is.

powernap-fijn-bij-slaaptekort-open-deur-108-6437Credits: 123rf

De beste nap omstandigheden.

  • Het beste is het om een powernap op bed te doen. Gewoon even uit de kleren, onder de wol en gordijntjes dicht. Maar als dat niet lukt kan het in een luie stoel natuurlijk ook.
  • Zet de wekker anders val je in een té diepe slaap.
  • Neem het liefst geen telefoon of Ipad o.i.d. mee naar bed. En laat de tv uit.
  • Zorg dat je niet gestoord kunt worden.
  • Gebruik eventueel een slaapmasker.
  • Neem je nap elke dag op een vaste tijd. Je zult merken dat je lichaam dat op den duur vanzelf aangeeft.
  • Laat weten dat je tijdens nap-tijd niet gestoord wenst te worden.
  • Laat het los dat anderen het misschien ‘raar’ zullen vinden. Jij weet wel beter 🙂

Doe jij ook aan een siësta, schoonheidsslaapje, powernapje of middagdutje? Heb jij goede- of slechte ervaringen?

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.