Just in time fashion delivery
Fashion is leuk! Het verveeld nooit…. Steeds weer nieuwe trends, nieuwe merken, nieuwe hypes, nieuwe kleuren, nieuwe styles, nieuw, nieuw , nieuw….daar gaat het allemaal om. De verleiding van mode! En dan ieder seizoen opnieuw. Twee keer per jaar in grote lijnen, zomer- en wintercollectie. Maar ondertussen zijn we ook al wel gewend aan 4 leveringen per jaar; lente, zomer, herfst en winter. En daar hebben we ook behoefte aan denk ik. Want dat is toch wel het meest rare van die gekke modewereld; de levermomenten van al die mooie items…..
Just in time delivery
‘Just in time delivery’! Het meest besproken onderwerp in deze branche. Al jaren! Iedereen lijkt dit te willen, zowel de klant, de winkel als de leverancier, maar toch gebeurt het te weinig of nog steeds helemaal niet. Hoe kan dat nou? Zou er niet veel meer gekocht worden als de juiste producten op het juiste moment in de winkel hangen? Zomerjurkjes in de zomer en winterjassen in de winter. Lijkt zo logisch zou je denken. Wat je nieuw koopt, wil je toch direct ook kunnen dragen? Niet eerst maanden in je kast hebben hangen en tegen de tijd dat je het aankunt, wordt het al weer met korting aangeboden in de winkel.
Januari
De maand januari is zo’n voorbeeld! De temperatuur is flink gezakt, we zitten midden in de echte winter. Tijd voor warme jassen, heerlijke shawls, winterse schoenen en comfortabele truien en vesten. Maar hoe zit het met het aanbod hiervan? De winkels zitten nu al weken in hun winteruitverkoop en die loopt zelfs al tegen het einde. De winkelrekken ogen leeg, de voorraden zijn laag, etalages zijn rommelig en missen de verleiding en er wordt volop ruimte gemaakt voor de voorjaarscollectie. Maar dat is toch eigenlijk jammer? De spullen die je nu juist zo nodig hebt, zijn al met veel korting verkocht op het verkeerde moment. Tijdens die veel te vroege uitverkoop of tijdens “hippe” acties als Black Friday.
Nieuwe collectie
Natuurlijk is het leuk als er in januari en februari nieuwe collecties binnenkomen. Want daar ging het toch om? Nieuw! Dat vind ik persoonlijk ook. Ik wil graag verleid worden. Maar dan wel met items die dus ook te dragen zijn. Nieuwe kleuren en nieuwe modellen, maar wel voor het kleedmoment van deze maanden. En de echte voorjaarscollectie kan in grote aantallen later komen, met een hoogzomer collectie erachteraan tijdens de echte zomer.
Dat is het ideaalbeeld. Met een kortere uitverkoop op een later moment! Een uitverkoop waar niet zo de nadruk op ligt als momenteel.
Zweedse merken
Maar dat is een moeilijke opgave! Waar begint het? Bij wie begint het? En hoe snel kan die verandering gaan? Er zijn gelukkig al wel voorbeelden van leuke merken en winkelketens die hier een begin mee hebben gemaakt. Merken en ketens die ik dan ook graag volg. Zij brengen wel een pre-spring collectie in januari, maar dan bijvoorbeeld met mooie en warme breisels in de nieuwste kleuren, die later het modebeeld in het voorjaar gaan bepalen. Of een ribcord stof die heel trendy én behaaglijk is. Voorbeelden hiervan zijn weer opvallend veel Scandinavische merken. Zal misschien wel door hun klimaat ook komen; daar is het zeker tot april nog echt koud. Maar de behoefte aan nieuwe mode-items zijn er des te meer. Merken als Stella Nova en Co’Couture passen zich hier op aan.
Branche
Maar wil het echt veranderen in deze branche, zullen alle grote ketens en grote merknamen hier mee aan de slag moeten. Blijkbaar hebben zij toch een voorbeeldfunctie. Met z’n allen de neus dezelfde kant op! En nu heb ik ondertussen meer dan 20 jaar werkervaring in deze branche en weet dat dat dus heel moeilijk is. De afhankelijkheid van stofleveranciers en van fabrieken bijvoorbeeld, ook zij moeten anders willen. De concurrenten; wat doen die? En de
doelgroep; wat verwachten zij van een merk of winkel? Het gaat uiteindelijk allemaal om de grote verkopen en iedereen kiest daarin zijn eigen weg. Maar misschien wordt die keuze wel gemaakt met in het achterhoofd de angst voor dalende omzetten.
Geen zomer- of wintercollectie
Toch zou de modebranche nóg leuker zijn als alles weer wat meer zou kloppen; niemand zit dus te wachten op die winterjassen in juli en augustus. En vlak voor je zomervakantie, juist weer volop keuze in de nieuwste zomerjurkjes (en niet die afgeprijsde modelletjes die al vanaf februari in de winkels hangen). Soms denk ik wel eens dat er helemaal niet meer gecommuniceerd moet worden met de termen zomer- en wintercollectie. Passend bij de klimaatverandering ook! Gewoon het hele jaar door nieuwe items binnen laten komen, perfect aansluitend bij de desbetreffende periode en in een apart hoekje van de winkel artikelen in prijs verlagen die er buiten vallen.
Modefabriek
Ondertussen blijf ik positief! En wil de verleiding vooral niet missen! Dit weekend ging ik dan ook weer met veel plezier naar de Modefabriek in Amsterdam om al die leuke nieuwe collecties in te kijken. Daar hangen voornamelijk de herfst & wintercollecties 2019. Ik houd jullie op de hoogte! Wat ik daar allemaal heb gezien, vertel ik jullie natuurlijk graag in mijn volgende blog voor ENJOY! The Good Life.
Dit fijne artikel over mode is geschreven door Martine. Zij is heel lang actief geweest in de modewereld als inkoopster en styliste. Elke week schrijft zij een mode artikel op ENJOY! Heb je vragen over de mode, stylingtips, mode musthaves, the do’s and don’t…. etc. Vraag het aan Martine. Laat je reactie hieronder achter in de comments of stuur een mail naar enjoythegoodlifeblog@gmail.com
Ook zin om voor ENJOY! te schrijven? Ik ben op zoek naar gastbloggers die artikelen zouden willen schrijven over beauty of interieur. Je hoeft geen literair schrijver te zijn als je jouw passie maar over weet te brengen op de lezer. Lijkt dit je leuk? Stuur dan een mail naar: enjoythegoodlifeblog@gmail.com