Van de week was ik weer even bij de Ikea. Ik ging voor twee dingen die er niet meer waren. Maar kwam met tien dingen thuis die er wel waren maar die ik niet nodig had.
Ikea.com
Allereerst wilde ik het steelpannetje Kastrull kopen van de nieuwe PS Collectie. Een pan was er wel van maar de steelpan is niet binnengekomen en komt pas in november. Wel één op voorraad in Amersfoort. Eén! Dan kun je op je klompen aanvoelen dat dat een gevalletje voorraadverschilletje is. Als ik iets in mijn kop heb dan MOET ik het gewoon hebben. Ik ging nog net niet stampvoeten en mij krijsend over de grond laten rollen maar inwendig ging ik krijsend de hele kookafdeling over. Tsja…. elke gek heeft zijn gebrek. De vriendelijke medewerkster maakte nog even gezellig een praatje en ondertussen bedacht ik mij dat het allemaal niet zo belangrijk was. Maar…. als iemand in het buitenland naar Ikea gaat? Wil je dan even kijken of je het mosgroene steelpannetje daar kunt kopen en voor mij mee willen nemen? 🙂
Google, Ikea.com
En ik ging voor de voetenbanken die bij mijn nieuwe stoelen Högsten horen. Die zijn ineens uit het assortiment gehaald. Dus nu heb ik stoelen maar geen bijpassende voetenbanken. Weer een vriendelijke medewerkster ploos voor mij uit dat er nog vier op voorraad zijn in Amsterdam. De pubers zagen het rampscenario al voor zich en gilden in koor…. ‘Wij gaan niet naar Amsterdam!!!!!’. Dus als je toch bij de IKEA ‘abroad’ bent neem ook gelijk even de voetenbanken voor mij mee?
Wat ik nou echt niet snap is dat IKEA zijn hele collectie ook niet gewoon online gooit. Ze hebben nu wel een website maar die is totaal niet gebruiksvriendelijk. Er staan dingen op die ze helemaal niet hebben (zoals het steelpannetje) en als je wat wilt bestellen betaal je torenhoge verzendkosten en moet je tot Sint Juttemis wachten tot je je spullen hebt. En dat in dit online tijdperk. Bij de Ikea in Zweden kun je gewoon lekker alles vanuit je luie stoel bestellen. Ideaal. Ben eigenlijk wel heel erg benieuwd waarom het hier in Nederland zo moeilijk is het van de grond te krijgen. Lijkt mij een mooie uitdaging. Had ik al gezegd dat ik een baan zoek? 🙂
Ik snap meneer Ikea overigens ook wel weer. Hij moet het hebben van de vele klanten, zoals als ik, die de winkel bezoeken en er met een berg té leuke en lekker betaalbare spullen weer naar buiten komt die eigenlijk niet op je lijstje stonden. Maar aan mij heeft hij een win, win klant. Ik zou, wat Ikea betreft, een online en brick (stenen winkel, hoewel dat niet opgaat want Ikea is niet van steen…..) klant zijn.
Nu ik dit allemaal aan het inkloppen ben kom ik ineens op het glorieuze idee een IKEA feuilleton te gaan maken. Ik ben een enorme fan van Ikea. Ik heb veel bewondering voor de bedrijfsvoering, marketing, succes en filosofie van Ikea. Als ik om mij heen kijk zie ik zoveel producten van Ikea die zo alledaags zijn en kwalitatief over het algemeen super degelijk. Elke week zal ik een Ikea artikel gaan uitlichten. Overigens…. dit is geen advertorial hoor haha!
Om te beginnen heb ik door dit artikel heen wat beelden gedeeld die ik een tijdje terug maakte in de papershop van de Ikea in Haarlem. Dat is de Ikea waar je mij tegen het lijf kunt lopen. Fijne winkel en in de avonduren lekker rustig.
De papershop is ook zo’n vondst die ik in eerste instantie helemaal niet in het Ikea plaatje vond passen. Té leuk allemaal…. maar het is even schakelen als je tussen de bedden, bureau’s en keukens door ineens in een snoepwinkel staat. Ik heb er al heel wat leuke spulletjes vandaan gesleept. Boekjes, schrijfbloks, notitieblokjes, inpakpapier. Allemaal met een hoge ‘hebben’ factor. En dan al die leuke decoratieve papieren bollen, harten etc. om op te hangen. Heb ze steeds in handen maar weet echt niet waar ik het zou moeten hangen. Daarom heb ik er maar een paar foto’s van gemaakt. Heb ik ze toch een beetje :)….
ENJOY! your day and see you at IKEA 🙂
© Beeldmateriaal (indien anders vermeld): ENJOY! The Good Life