Hoewel ik verre van een sneaker koningin ben, heb ik toch wel een voorliefde voor iconische mode en mode accessoires. Je zult mij niet snel achter de laatste sneaker hype aan zien rennen. Die modellen spreken mij gewoon niet aan. Door de pubers hier in huize ENJOY! blijf ik echter wel up-to-date, maar ik houd het bij mijn oude vertrouwde old-school sneakers zoals de Nike Internationalist.
Grondleggers Nike
Bill Bowerman, sportcoach op de University of Oregon, test schoenen op zijn atleten. Eén van die atleten is Phil Knights. Samen denken zij de kwaliteit van de Amerikaanse sportschoen te kunnen verbeteren en richten in 1964, met een budget van 1000 dollar, Blue Ribbon Sports op. Zij importeren goedkope Japanse high-tech sportschoenen van Onitsuka Tiger Shoes (het tegenwoordige ASICS). Binnen vijf jaar werd dit een groot succes en had het bedrijf al een miljoenenomzet.
Swoosh
In 1972 brachten de twee, zelfontworpen sportschoenen op de markt, onder de naam Nike. Hiervoor moest een speciaal logo ontworpen worden en de mannen benaderen Carolyn Davidson, een studente grafische vormgeving. Voor 35 dollar ontwerpt zij de Swoosh. Nog steeds het logo van Nike en één van de meest herkenbare logo’s ter wereld. Later is Davidson nog extra beloond met een gouden Swoosh ring en aandelen in het bedrijf. Later wordt ook de bedrijfsnaam omgezet naar Nike.
Waffle
Twee jaar later, in 1974, komt Bill Bowerman op het briljante idee voor een nieuwe zool als hij zijn vrouw aan de keukentafel wafels ziet bakken. En daarmee is de zool van de Nike Waffle Trainer geboren. Deze schoen is lichter en geeft je meer grip. Het verhaal gaat dat het ontwerp van de zool met het wafelijzer van de familie Bowerman gemaakt is.
Pubertijd
In mijn pubertijd, in de 80’s, maakt de wereld kennis met de Nike Internationalist als Alberto Salazar de marathon van New York voor de derde keer op rij wint. Op dé nieuwste hardloopschoen van Nike. De schoen maakt vanaf dan ook zijn intrede buiten de sportwereld en is binnen no time niet meer weg te denken uit het gewone straatbeeld. En shuffelt vrolijk door het beeld, in de eveneens iconische dansscène, uit de film The Breakfast Club. Ook ik schraapte al mijn kleedgeld en zuurverdiende centen van bijbaantjes bij elkaar voor die ultieme Nike’s.
The Sky is the Limit.
We weten allemaal hoe het Nike later is vergaan en tegenwoordig praten we niet meer over gympen maar over sneakers. Nike is een successtory wat draait om spectaculaire sponsorcontracten en het grote geld. Iedereen heeft wel een paar Nike’s in zijn kast staan. Voor sport en/of lifestyle.
Modern
De Nike Internationalist is zo’n dertig jaar na de introductie in een vernieuwde versie opnieuw uitgebracht. Nog altijd één van mijn favoriete modellen vanwege zijn heerlijke retro look en inmiddels als sneaker klassieker niet meer weg te denken uit de collectie. Samen met mijn puber bekijken wij de modellen die nu actueel zijn. Modern als het nu is, bestellen we makkelijk en snel online een paar mooie nieuwe ‘pattas’.
Leuk om eens in de historie van een merk te duiken, dat zo vergroeid is in onze samenleving. Ik hoop dat jij het ook leuk vond om te lezen. Nu ben ik natuurlijk benieuwd of jij een fan bent van sneakers? En wat is jouw favoriete model of merk?
ENJOY! the sneaker hype.
Foto credits: Alex Wang by Stocksnap and Pexels